Nové vybavení pobočky TIS
Na začátku tohoto roku byl pobočkou TIS zakoupen dron (resp. kvadrokoptéra). Jedná se o typ Phantom 4 Pro+ V2.0. Primárním požadavkem bylo získávání obrazového materiálu při nárazových zkouškách silničních záchytných systémů. Díky těmto záběrům jsou získávány nadstavbové pohledy bariérových zkoušek.
Co tedy dron Phantom 4 Pro+ V2.0 umí? Je vybaven výkonnou HD kamerou se schopností pořizovat videa ve formě 4K (4096x2160; až 60 snímků za sekundu) nebo ve FullHD (1920x1080; až 120 snímků za sekundu), při maximální rychlosti ukládání videa až 100 Mb/s. Samozřejmostí je i schopnost pořizovat fotografie ve vysokém rozlišení. Stabilizace obrazu a polohy dokáže odolávat větru do síle 10 m/s. Kamera sice nemá funkci zoom, z pořízeného obrazového materiálu však lze v příslušných programech pořídit detaily.
Dron disponuje několika režimy provozu letu:
P-režim: Positioning, Pozice. Zde je používán systém GPS a detekce překážek. Dron je schopen létat autonomně, bez nutnosti (s možností) zásahu pilota. Trasu letu lze zadat přes předem nastavené koordináty manuálním označováním přímo na obrazovce ovladače, kdy lze prostředí sledovat při dobré viditelnosti až rychlostí 50 km/h. Další možností je zadání pohybujícího se objektu, který dron dle daných parametrů dokáže sledovat, a to až do maximální rychlosti 35 km/h.
S-režim: Sport, Sportovní. Manévrovací schopnosti jsou značně zvýšeny, stejně tak však citlivost ovládání. Systém detekce překážek je vypnut. V tomto režimu se dron dokáže pohybovat až maximální rychlostí 72 km/h.
A-režim: Attitude, Náklon. Je určen pro zkušené piloty. Jedná se hlavně o situace, kdy dron do tohoto režimu přechází pasivně (sám), např. v případě slabého či žádného signálu GPS, absenci detekce překážek… Pro udržení polohy je využíván pouze barometrický výškoměr.
Dron Phantom 4 Pro+ V2.0 má i další možnosti použití v rámci TZÚS GROUP, zejména v těžko přístupných místech jako jsou mosty, komíny, výškové stavby obecně, střechy, pozemky, staticky nestabilní objekty… Jeho použití se řídí platnou legislativou ČR, standartní letová výška je omezena na 100 m a pilot je povinen být s dronem ve vizuálním kontaktu. S omezením je potřeba počítat u letišť (ochranná zóna – poloměr 5,5 km), hustě osídlené zástavbě či ochranných pásmech pozemních komunikací. V těchto oblastech je nutné žádat o povolení – Úřad Civilního Letectví (ÚCL) či jinou příslušnou instituci.
S jakýmikoli náměty, připomínkami se neváhejte obrátit na pana Romana Ondrušku.